
Negotiating with the global: China’s response to post-WTO foreign media penetration1

Chengju Huang

RMIT University, Melbourne, Australia

China’s entry into the World Trade Organization (WTO) in December 2001 has invited a

growing research literature on Chinese media-transnational capital relationship in the post-

WTO context.2  This is typically reflected in relevant articles in two recent special issues from

Media Development (vol. 44, no. 3, 2003) and Javnost-The Public (vol. 10, no. 4, 2003) on

recent Chinese media reforms and Chin-Chuan Lee’s (2003a) new-edited volume Chinese

Media, Global Contexts. While these recent publications provided many insights about the

issue, there was little data and analysis available to paint a picture of how Chinese media policy

decision makers responded to media globalization pressure in the post-WTO context. This lack

of policy analysis in literature resulted mainly in the fact that some substantial policy changes

                                                  
1 This paper was presented to the 15th Biennial Conference of the Asian Studies Association of

Australia in Canberra 29 June-2 July 2004. It has been peer-reviewed and appears on the

Conference Proceedings website by permission of the author who retains copyright. The

paper may be downloaded for fair use under the Copyright Act (1954), its later amendments

and other relevant legislation.
2 In this study, except otherwise stated, the term “media” refers to the four major conventional

print and electronic media (newspaper, magazine, radio, and television) and Internet media

companies.



2

just happened in the past one and half year or so and relevant reforms are still ongoing. A very

challenging fact in the rapidly changing post-WTO Chinese media context is that any “timely”

research could soon become “outdated”.

      This study attempts to achieve two research goals: to identify and to interpret Chinese

policy changes in relation to transnational capital’s access to the Chinese media market in the

post-WTO context (since late 2001). The study finds that Beijing has adopted a pragmatic (as it

has been doing so in the past two decades plus), partial opening up policy, aiming at absorbing

Western capital and know-how on the one hand and losing no ownership and political control

of the media sector on the other hand. In other words, Beijing has tried to apply some carefully

planned devices to accommodate and localize transnational capital for its own purposes.

      The data used in this study were mainly collected via online research which I feel very

useful and effective for a research project focusing on an ongoing media reform program like

the current one. Most data used were taken from reputable Chinese and international media

outlets’ websites. Because of the diversity and richness of online media reports on certain

issues, I was able to compare relevant data and cross-check their reliability.

The WTO entry: Impact and response

While under the terms of China’s membership in the WTO the media sector was not required to

open to foreign investors (Dudek & Xu, 2002; Hughes, 2002), the Chinese government has

surprisingly taken some significant initiatives to negotiate with transnational capital. Long

before China’s WTO entry in 2001, media-transnational capital marriage had already happened

in a de facto way in China. By the middle and late 1990s, the de facto capital-media marriage

that started soon after Deng Xiaoping’s call for further reform and opening in early 1992 (Chan,

1993; Yu, 1994) had been an open secret (Dong, 2000; Li, 2001; Yang, 1998, p. 6). For nearly a

whole decade in the 1990s, Beijing adopted a largely wait-and-see strategy, looking closely at

possible impact of the media-transnational capital “affairs” on the media sector and in the

meantime studying possible policy responses. By the beginning of the 2000s, as “wolves are

coming”, a metaphorical Chinese warning of the approaching invading transnational

corporation power, was likely to become a very reality with China’s coming WTO entry,

China’s media policy makers were under growing pressure on how to response to media

globalization in the post-WTO context. To legitimize the de facto media-transnational capital

marriage or continue the “muddling through” policy, China’s media policy makers must make a

decision.

      Beijing acted swiftly. Actually even before China’s formal entry into the WTO in

December 2001, China “helped” some foreign investors to be one of the first to share the great



3

China media cake. For example, in October 2001, Hong Kong-based Phoenix Television (co-

owned by Rupert Murdoch’s Star Group and Chinese capital) gained permission to directly

broadcast non-news programs to cable television viewers in Guangdong province that marked

China’s opening up to foreign satellite television after a decade long resistance (“China Opens

Satellite Television Market”, 2001). In less than two weeks time after the Phoenix deal, Hong

Kong-based China Entertainment Television’s (CETV) also gained permission to provide non-

news Mandarin programs to Guangdong’s cable television channels. But the deal was not

unconditional. Instead, CETV’s parent company AOL Times Warner agreed to distribute China

Central Television’s (CCTV) English-language Channel 9 by cable to three American cities

(Landler, 2001, quoted in Lee, 2003b, p. 9). Following this model, on 19 December 2001, one

week after China’s formal entry into WTO, Murdoch’s Star Group won a deal with CCTV,

China International Television Corp (CITC), and Guangdong Cable TV Networks (GCTN).

According relevant agreements, Star would distribute its new Mandarin-language general

entertainment channel to cable systems in Guangdong from early 2002 and in return News

Corp's Fox Cable Networks agreed to distribute CCTV-9 in its U.S. market. This was the first

time that China granted a new foreign channel cable carriage rights in the Mainland (“Star

Group to Telecast”, 2001). Following this were a series of post-WTO deals. In late 2002, again,

Murdoch’s Star Group signed a deal with HRFTG to co-produce and co-broadcast television

programs for HRFTG’s millions of viewers in central China and Star’s Guangdong cable

television market, the first pact of its kind that signaled Chinese authorities’ nodding to joint

production of some television programs (Gibson, 2002). In April 2003, U.S. CNBS Asia Pacific

and the Shanghai Media Group signed a deal and the two sides agreed to exchange programs

for use over each other’s channels (Leow, 2004). On 9 February 2004, the government formally

lifted its ban on foreign investment in television programming. One day later, being reportedly

approved by the CCP’s powerful 24-person Politburo, the State Council (China’s cabinet)

released a circular that formally permitted private capital’s access to the commercial sectors of

state-owned newspapers, broadcasters, and other media outlets. Being “the first (since 1949) to

legally crack the formal state monopoly over the (media) industry”, this “groundbreaking policy

shift” suggested that “China has cleared private investors to take direct ownership stakes in the

media”. According to Reuters, though the circular “does not directly endorse the legalization of

foreign investment in the legalization of foreign investment in the Chinese media but nor does it

specifically rule it out” (“Media Moves towards Privatization,” 2004). In an interview with

Reuters, Yu Guoming, journalism professor of Beijing’s People’s University believed legal

recognition of foreign ownership of Chinese media would be just a matter of time (Ansfield,



4

2004). More recently, in March 2004, two rival U.S. media giants, Viacom Inc and Sony

Pictures Entertainment were reported to be planning to set up television programming joint-

ventures with relevant Chinese state-owned media conglomerates (“Media Market Open”,

2004; “Viacom to set up first China TV venture,” 2004). In April, News Corp told Asian Wall

Street Journal that it was discussing more possible joint-ventures with its Chinese counterparts

in both print and electronic media (Leow, 2004). In May, Singapore-based MediaCorp’s

Channel NewsAsia International became the second Asian-owned news network (following the

Star Group) to win landing rights in China after signing an agreement with CCTV. According

to the agreement, Channel NewsAsia’s international news and information TV channel will be

available to viewers in top hotels and residential compounds reserved for foreigners, while

CCTV-9 will be carried by StarHub Cable Vision in Singapore by June (Siow, 2004). In the

magazine sector, “international publishers have been piling in” getting into the mainland and by

late 2003 “more than 50 foreign magazines have Chinese-language editions, with a dozen more

expected in the coming years” (“Foreign Magazines”, 2003). While transnational capital’s this

“glossy gold rush” (“Foreign Magazines”, 2003) into post-WTO China may “far have refrained

from plunging in headlong from the word go” (Leow, 2004), this first wave of foreign

investment seems to just start.

      Three strategic considerations can be identified from these Chinese policy changes. First,

financially, considering the increasingly expanding media sector’s urgent need of access to

international capital market and foreign investors’ mounting interest in the Chinese media

market’s huge potential in the post-WTO context, the government faced growing pressure to

have a clear and positive policy response. While even in the pre-WTO years a government ban

of media-transnational capital marriage (see, Zhao, 1998, p. 176) remained unpopular, such a

ban in the post-WTO context can become even more infamous and face stronger resistance

from both home and abroad. Pre-WTO state monopoly of the media sector significantly limited

the media industry’s access to a diverse domestic and international capital market. Meanwhile,

with limited lending ability China’s debt-laden state banks as the media industry’s major capital

providers were struggling in meeting with the industry’s mounting financial demand. Though

no data is available to paint an exact picture of the industry’s capital shortage, there were signs

allowing no optimism. For example, in the late 1990s, to ease the industry’s financial pressure,

the government had to offer the industry preferential treatment in taxation and many news

media were allowed to reinvest most of their profits in themselves, rather than required to hand

over to the government (Zhao, 1998, p. 161). Even in China’s most developed Guangdong

province, the total estimated annual advertising spending was about 10 billion RMB (US$1.2



5

billion), far below the local media industry’s financial demand (Yang, 2002). The television

sector has been the most popular in the market. But even China Central Television (CCTV),

China’s most profitable news organization (largely because of its monopolized position as the

country’s only national TV network), only ranked the fiftieth among the world’s television

corporations (Lin, 2000). These factors, in the face of growing spending (such as salaries for

employees, expense of equipment renovation, and business expansion), caused capital shortage

and financial difficulty in many media organizations, particularly in the print media sector.

Some market observers already warned that capital shortage could soon become the “bottle

neck” for the media industry’s further development (e.g., Dong, 2000, p. 1).

      Second, Beijing’s decision to partially open the media sector to foreign investors also

reflected its strategic consideration to establish its own national and global media networks by

cooperating with, and learn from, global media corporations. This strategy was typically

reflected in those cable-television cooperation deals under which the Chinese media outlets and

their foreign partners agreed to exchange programs for use over each other’s channels as earlier

discussed. Learning from Western know-how of modern media corporation management was

extremely important for the increasingly capitalized Chinese media sector. As Leow (2004)

noted, because “none of them (Chinese media groups) really knows how a global-minded

conglomerate should behave or make money”, China’s media policy makers encouraged the

media sector to learn from foreign media corporations in order to eventually “grow its (China’s)

own global media brands”. A recent talk on China’s permission of television-programming

joint-ventures from Tong Gang, director of the film bureau of the State Administration of

Radio, Film, & Television (SARFT), illustrated this idea clearly:

Allowing television-programming joint-ventures is part of an ongoing spate of industry

reforms to bring foreign know-how to China’s often tedious TV output. After joining

the WTO…we’ve been seeking cooperation overseas and we want to inject fresh funds

and experience into the industry. (“China Lifts Ban on Foreign Investment”, 2004)

While China needs Western funds and know-how, very few Western capitalists can resist the

temptation of the Chinese media market’s huge potential. This mutual need paves the

foundation of the Chinese-foreign cooperation. As Lyric Hughes (2002), publisher and CEO of

China Online Inc., a U.S.-based media company, wrote: “Why are foreign media giants so

focused on China? In a word, advertising.” China’s information industries grew at an annual

rate of 25 percent in the past decade or so, three times the country’s GDP growth (“China’s

Cable TV Shake UP,” 2001). Between 1988 and 1998, the mass media industry in China was

the most profitable industry with the high rate of investment return of 17-30 percent (Dong,



6

2000, p. 4). This suggests China’s mass media industry “might be the last industry with

staggering profits in the world” (Tao, 2001, p. 2). China has also been at the top of the list in

advertising spending in the Asia-Pacific region for years. According to a recent survey

conducted jointly by three Mainland China, Hong Kong, and Taiwan-based research firms, in

2003, expenditure on advertising in the Mainland (television, newspaper, and magazine) soared

to US$18.6 billion, increasing by 39 percent over 2002 (“Advertising expenditure”, 2004).

Many observers believe that as China’s economic growth remains strong, the advertising

business “will continue to boom as China heads towards an advertising bonanza with the 2008

Olympics in Beijing” (Hughes, 2002). It is for this reason, even theoretically nearly all foreign

media investors currently “are losing money in China”, according to Vivek Couto, executive

director of a Hong Kong-based media consultancy, every major international media player

wants a toehold in the Chinese market because “the point is, China is the green field” (Leow,

2004).

      Third, politically and ideologically, by the early 2000s, Beijing seemed to have become

more confident in adopting a partial media privatisation policy. To be sure, years before recent

changes in media ownership structure, Beijing had introduced similar policy changes into the

non-media state-owned enterprise (SOE) sector. Particularly, in 1997, the ruling Chinese

Communist Party (CCP) was forced to make a long delayed decision to partially privatize the

heavily loss-making SOE sector during its 15th national congress (see Jiang, 1997). Since then,

thousands of loss-making SOEs were shut down or sold to private and foreign investors

(Broadman, 1999). From April 1, 2002, foreign investors were even “allowed to hold the

controlling stake in large SOE, apart from those of key importance to national or economic

security” (“Foreign Investment in SOEs Encouraged,” 2002). Before the decisive 1997 national

party conference, the CCP and its government had resisted hard to prevent any radical reform

of the SOEs. Ideologically, the CCP had held (and holds still but to a considerably much less

extent) an orthodox Marxist belief that “any economic power…translates directly into political

power. Privatization, as a transfer of ownership rights to private industries, clearly means an

immediate weakening of the Party-state’s position vis-à-vis the society” (Wu, 1994, p. 213).

Politically, the Party had been frightened by the scaring prospect of millions of laid-off workers

as a result of an even partial privatization plan. However, by the eve of the 1997 national party

congress, China’s communist leaders, while remaining firm to refuse a mass privatization

solution, realized that if they continued to stick to the market socialism model and refused any

substantial structural change in the SOE sector, the country’s state bank systems could be soon

totally destroyed by the heavily loss-making SOE sector that had already caused vast bad debts



7

(e.g., Dorn, 2001; Lardy, 2000). As well, by the late 1990s, as very few doubted that China’s

entry into the WTO was just a matter of time the government realized that the long-delayed

serious structural reform in the SOE sector could not be postponed any more. In comparison

with non-media SOEs, the media industry as a special SOE sector was (and is still) far more

politically and ideologically sensitive. It thus took Beijing another four years or so to make a

similar policy decision. As earlier discussed, after more than 20 years debates on “property

rights” among China’s political and intellectual elites (e.g., see Cui, 1998), the CCP’s 15th

national conference in 1997 marked the Party-state’s significant retreat from its decades-long

resistance to any privatization idea. The Party-state seemed to suddenly realize that its long

time belief that capitalization meant the end of its monopoly of political power might be just an

unnecessary or at least overstated psychological fear. China’s modernized communist leaders

might have leant something from, among other capitalist authoritarian regimes, Lee Kuan-

Yew’s Singapore, an extremely successful capitalist economy under the People’s Action

Party’s “soft-authoritarian” rule. In the media sector, Beijing now seems to believe that with

some carefully designed “safety devices” (as discussed in the next section), the party state’s

political and economic control of the media sector may be well safeguarded under a partially

privatized media system.

The changing policy and unchanged bottom line

The ongoing media opening up (to foreign investors) policy has so far taken a bold but cautious

way, preventing to cause any political-ideological threat to the ruling Communist Party’s

power. As communist leaders in Beijing become more adaptable, they hold their authoritarian

media policy bottom line firmly. This is typically reflected in the government’s introduction of

the following devices.

       A “dual-track” policy. One important device is a so-called “dual-track” policy. Being

introduced in early 2002, the policy aimed to separate media organizations’ editorial and

business operations. The editorial sectors must keep their “socialist” nature, namely: they must

remain state-monopolized and no overseas and private investment would be allowed. For media

organizations’ operational sectors, they may be split off (with editorial sectors) and restructured

into commercial companies. And these companies were allowed to open to investment from

non-media SOEs by organizing shareholding or limited companies (“Chinese News Media”,

2002). It took Beijing another two years to expand this “dual-track” policy to private and

foreign investors (in early 2004)—allowing private and foreign investors’ access to the

commercial sectors of state-controlled media outlets (“Media Moves towards Privatization,”

2004). To meet the challenges and opportunities brought by the “dual-track” policy, CCTV, for



8

example, announced recently that it would “spin off its production and non-broadcasting

businesses” (Yan, 2004). However, as a Reuters report argued, while in theory the editorial

sectors of the media remained under the control of the party state, “in practice, private

entrepreneurs are becoming influential in content creation as well” (“Media Moves towards

Privatization,” 2004). Typically, for example, having trouble getting licenses to publish their

magazines in China, some foreign publishers have tried to “sign deals (with local media) in

advertising or consulting, but actually help to produce content” (“Foreign Magazines”, 2003).

      The state as majority-shareholder. To economically guarantee the politically-charged

“dual-track” strategy successful, private and foreign investors have been told that they must not

hold majority controlling of the stakes (“Media Market Open”, 2004; “Media Moves towards

Privatization,” 2004). Similarly, foreign media firms must form a joint-venture with a Chinese

state-owned media company who should be always the majority-shareholder to get a license to

sell their products in China because “only domestic companies are entitled to hold licenses to

carry media products” (Yan, 2004). As to foreign magazine publishers, a slightly modified rule

applies: they can compete for government permission to license their brand names and contents

for publication in the Chinese mainland. And not surprisingly, as a result of this, most foreign

magazines published or distributed in China are non-political titles and “censor themselves or

steer clear of controversy” (“Foreign Magazines”, 2003). This rule also applies to certain

foreign newspapers. For example, Singapore-based Chinese-language newspaper Lianhe

Zhaobao is already sold at certain locations in China as a result of its “non-critical editorial

contents” (Yan, 2004). Similarly, some foreign satellite television firms, as earlier discussed,

have also been allowed to air non-political programs through certain Chinese partners’ cable

networks and in return foreign broadcasters must make similar arrangements for certain

Chinese programs’ airing in their overseas cable television networks.3

      No news, no sex, and no violence. China’s media authority has also imposed a no-news-sex-

violence policy to monitor Chinese-foreign media cooperation (Landler, 2001, quoted in Lee,

2003b, p. 10), aiming at safeguarding the authoritarian Party-state form foreign criticism and

the Chinese audience from the “spiritual pollution” of Western culture and lifestyle. However,

this policy perhaps can be only partially achieved. This is not only because this policy faces

                                                  
3 Foreign television broadcasters are currently not allowed to directly air to ordinary Chinese

viewers though Beijing has permitted 31 foreign channels to broadcast to three stars or above

hotels and approved housing compounds (“China Lifts Its Ban on Foreign TV Production,”

2004).



9

growing challenges from modern communication technologies such as the Internet (e.g.,

McCormick & Liu, 2003), but also and perhaps more importantly because long before this

“three no’s” policy many new commercialized Chinese media outlets themselves had

undergone a Chinese-style tabloidization by exploiting profitable sex-and-crime stories as well

as “constructive” critical-investigative news (e.g., Zhao, 1998). Nevertheless, there is no doubt

that, in the absence of press freedom, the media’s autonomy in reporting “hard news” is still

extremely limited and has no warrantees. As well, to monitor sex and violence materials in

media content, some legal/policy regulations based on China’s cultural-ethical tradition rather

than the Party-state’s political-ideological concerns are urgently needed.

The “meaning” of the changes: Some initial analyses

It is not an easy task to predicate the possible impact of transnational capital on China’s media

democratization course and journalism professionalism. The following are some initial

analyses.

      Transnational capital as a democratic force? In 1994, Rupert Murdoch clashed with

Beijing when he proclaimed satellite television was a “threat to totalitarian regimes

everywhere” (Gibson, 2002). Nearly 10 years later (and after an eight-year campaign to repair

his damaged relation with Beijing during 1994-2001), in 2003, Murdoch addressed to Chinese

leaders and officials in Beijing’s Central Party School (Chinese authorities’ top think-tank) that

opening China’s media market up to the West “doesn’t represent any loss of power” (“Murdoch

Urges China’s Leaders”, 2003). While Murdoch’s 1994 statement was largely a boast or

exaggeration of transitional media corporations’ dubious role against authoritarian regimes, his

2003 claim seemed more close to the truth. It must be pointed out that transnational media

corporations are fundamentally money-driven. As well, in the Chinese context, as earlier

discussed, Beijing has put many policy devices to limit transnational capital’s power. Already,

some transnational Internet companies have been accused to help Beijing for a more effective

Internet censorship (e.g., “Firms Accused of Aiding Chinese Internet Censorship,” 2003). The

case of Chinese media sector’s partial opening up to transnational capital had better to be

understood as a part of capitalist media globalization rather than a hope for press freedom.

      The party state, the middle class, transnational capital, and capitalist-authoritarian

hegemony. There is a serious new-left warning in literature that the Chinese party state, the

rising Chinese middle class including media managers and journalists, and transnational capital

may form an interest coalition to create a capitalist-authoritarian hegemony against the

increasingly marginalized Chinese farmers and the urban working class (e.g., Lee, 2003a; Zhao,

2003). With its significant critical insight, a hegemonic analysis like this however seemed to



10

have ignored many anti-hegemonic challenges in the Chinese society such as the astronomical

figure of laid-off former SOE employees, the significantly marginalized Chinese farmers,

rampant official corruption, the long queue waiting outside visa offices of Western

embassies/consulates in Beijing and other major cities, and thousands of young university

graduates’ struggling for a minimum-wage job. How can a capitalist-authoritarian hegemony be

build up among the people by using transnational capital-backed media to peddle populist

nationalism, the magical capitalist market logic, and other hegemonic discourses/devices?

Indeed, China’s situation is still quite different from the typical hegemonic case of Singapore

whose authoritarian government enjoys high public support (as the ruling People’s Action Party

has won majority votes in each election since 1959). To link China’s media commercialization

to “Party hegemony” (e.g., Zhao, 1998, 2000) appeared to have not only simplified the Chinese

case by building “rather ill conceived and exaggerated narratives of capital domination in

China” through “a nuanced hegemony analysis” (Lee, 2000, pp. 569, 570), but also ignored the

fact that the media are neither the only power to shape public opinions nor as powerful as the

“bullet theory” suggests—instead, audiences’ selective and critical ability in communication

process should be seriously considered (e.g., Klapper, 1960). Otherwise, it would be very hard

for us to understand the appearance of some popular anti-hegemonic publications in recent

years such as Chen Guili and Chun Tao’s Chinese Farmers Survey (zhongguo nongmin

diaocha), Zhang Yihe’s Unforgotten Past (wang shi bing bu ru yan), and Jiao Guobiao’s online

Declaration of the Campaign against the Central Propaganda Department (tao fa zhong xuan

bu). Before any conclusion regarding the matter can be drawn, further studies, particularly

empirical studies, are urgently needed to identify the actual relationship among the party state,

the media-journalists, and transnational capital.

      The Chinese state as a protector? While some have charged the Chinese state as the major

obstacle for a full-fledged private press (e.g., Chan, 1993) that would open far wider and

comprehensively to transnational capital, others have argued that the government may protect

China’s national media industry from transnational capital’s takeover (Touraine, 1997, quoted

in Lee, 2000, p. 572). Foreign control of media ownership is a sensitive issue worldwide.

Particularly, very few developing countries can afford losing control of mass media to

transnational media giants controlled by the West. However, as earlier discussed, in the case of

China, Beijing’s partial media opening policy should be understood as a strategy that aims to

protect not only China’s national media industry, but also and perhaps more importantly its own

economic and political control of the media.



11

      Transnational capital and a law-ruled, more professional media sector. It can be argued

that while the introduction of transnational capital into the previously state monopolized media

sector may have little, if any, impact on the country’s media democratization course, it may

however help establish a more financially rational and professionally constructive media

system. Because logically even media globalization in a non-Western, local context such as the

Chinese one implies the need of a structural change toward a more independent (at least in

terms of greater financial freedom and editorial autonomy), more competitive and law-ruled (as

required by modern capitalist corporation system), and therefore more professional and less

corrupt media system. But again, this theoretical analysis needs solid data support from future

studies.

References

Advertising expenditure reaches 283.7billion yuan in 2003 (2004, February 13).

www.newsgd.com. <http://www.newsgd.com/business/prospective/ 200402130040.htm>

[Accessed 15 June 2004].

Ansfield, J. (2004, February 10). China to let private investors take media stakes. Reuters.

<http://www.forbes.com/home_europe/newswire/2004/02/10/rtr1253221. html> [Accessed

18 June 2004].

Broadman, H.G. (1999). The Chinese state as corporate shareholder. Finance & Development

36(3).  A quarterly magazine of the IMF. <http://www.imf.org/

external/pubs/ft/fandd/1999/09/ broadman.htm> [Accessed 18 April 2002].

Chan, J. M. (1993). Commercialization without independence: Trends and tensions of media

development in China. In. J. Y. S. Cheng & M. Brosseau (Eds.), China Review 1993 (pp.

25.1-25.21). Hong Kong: Chinese University Press of Hong Kong.

China lifts ban on foreign investment in film industry. (2004, March 11). The Straits Times.

Reprinted in Asia Pacific Media: The Asia Pacific Media Network (online).

<http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=8783> [Access 14 June 2004].

China lifts its ban on foreign TV production. (2004). People’s Daily (online).

<http://english.peopledaily.com.cn/200402/09/eng20040209_134300.shtml> [Accessed 18

June 2004].

China opens satellite television market to Murdoch's News Corp. (2001, October 19). Space

Daily (online). <http://www.spacedaily.com/news/murdoch-01b.html> [Access 14 June

2004].



12

China’s cable TV shake up. (2001, December 3). BBC (online). <http://news.bbc.co.uk/

1/hi/business/1689097.stm> [Accessed 3 June 2004].

Chinese news media will not accept foreign and private investment. (2002). News Front

(online), 2. <http://peopledaily.com.cn/GB/paper79/5498/566029.html> [Accessed 18 May

2004].

Cui, Z. Y. (1998). Whither China? The discourse and practice of property rights reform in

China. <http://web.mit.edu/polisci/research/cui/China.doc> [22 March 2002].

Dong, R. (2000, July 14). The mass media engages with capital. www.ultrachina.com.

<http://www.ultrachina.com/english/doc.cfm?OID=405&MIDtoc=0&CIDtoc=62>

[Accessed 6 March 2003].

Dorn, J. (2001). State-owned enterprises continues to hinder Chinese growth. <http://

www.freetrade.org/pubs/articles/jd-9-21-00.html> [Accessed 20 March 2002].

Dudek, M. & Xu, L. L. (2002, May). Market access report: Media & publishing. China Law &

practice (WTO). Jones Day. <http://www1.jonesday.com/FILES/tbl_

s31Publications/FileUpload137/429/ChinaLaw&Practice-02.05-

WTO%20Media&Publishing%20.pdf> [Accessed 25 March 2003].

Firms accused of aiding Chinese Internet censorship. (2003, December 5). The Age. Reprinted

in Asia Pacific Media: The Asia Pacific Media Network (online).

<http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=5417> [Access 14 June 2004].

Foreign investment in SOEs encouraged. (2002, February 27). ChinaBiz, China Business

Information Center. <http://www.chinabiz.org/articles/show.asp?id= 1456> [Accessed 10

January 2003].

Foreign magazines facing China’s newsstand fever. (2003, November 5). BusinessWeek

Magazine. Reprinted on www.chinadaily.com.cn. <http://www.chinadaily.com.cn/

en/doc/2003-11/05/content_278774.htm> [Accessed 3 June 2004].

Gibson, O. (2002, December 20). Murdoch strengthens foothold in China.

<http://media.guardian.co.uk/rupertmurdoch/story/0,11136,863687,00.html> [Accessed 4

March 2003].

Hughes, L. (2002, January 18). Public hearings on WTO compliance and sectional issues before

the U.S.-China Economic & Security Review Commission. Written Testimony of China

Online, Inc. <http://www.uscc.gov/textonly/transcriptstx/ teshug.htm> [Accessed 18 May

2004].



13

Jiang, Z. M. (1997). Hold high the great banner of Deng Xiaoping theory for an all-round

advancement of the cause of building socialism with Chinese characteristics into the 21st

century. Beijing Review, 40(40), 10-33.

Klapper, J.T. (1960), The Effects of Mass Communication. New York: Free Press.

Landler, M. (2001, October 29). AOL gains cable rights in China by omitting news, sex, and

violence. New York Times.

Lardy, N. (2000, June 16). Fiscal sustainability: Between a rock and a hard place. China

Economic Quarterly.   <http://www.chinaonline.com/commentary_analysis/

economics/currentnews/secure/c00061641.asp> [Accessed 18 June 2004].

Lee, C. C. (2000). China’s journalism: The emancipatory potential of social theory. Journalism

Studies, 1(4), 559-575.

Lee, C. C. (2003a). Chinese media, global contexts. London & New York: Routledge Curzon.

Lee, C. C. (2003b). The global and national of the Chinese media: Discourses, market,

technology, and ideology. In C. C. Lee (Ed.), Chinese media, global contexts (pp. 1-31).

London & New York: Routledge Curzon.

Leow, J. (2004, April 10). China's media shake-up. The Straits Times. Reprinted in Asia Pacific

Media: The Asia Pacific Media Network (online). <http://www.

asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=10080> [Access 14 June 2004].

Li, D. L. (2001, April 20). Marriage between capital and Chinese media in vogue.

www.ultrachina.com. <http://www.ultrachina.com/english/doc.cfm?OID=833&

MIDtoc=0&CIDtoc=62> [Accessed 6 March 2003].

Lin, Y. (2000, July 14). Investment aims at China’s film & TV industries.

<http://www.ultrachina.com/english/doc.cfm?OID=409&MIDtoc=0&CIDtoc=62>

[Accessed 6 March 2003].

McCormick, B. L. & Liu, Q. (2003). Globalization and the Chinese media: Technologies,

content, commerce and prospects for the public sphere. In C. C. Lee (Ed.), Chinese media,

global contexts (pp. 139-158). London & New York: Routledge Curzon.

Media market open, competition steams up. (2004, March 25). ChinaBiz, China Business

Information Center. <http://www.cbiz.cn/news/showarticle.asp?id= 2062> [Accessed 15

June 2004].

Media moves towards privatization. (2004, February 12). ChinaBiz, China Business

Information Center. <http://www.cbiz.cn/NEWS/showarticle.asp?id=2034> [Accessed 20

April 2004].



14

Murdoch urges China’s leaders to let media flourish. (2003, October 10). Associated Press.

Reprinted in Sydney Morning Herald (online). <http://www.smh.com.au/

handheld/articles/2003/10/09/1065676098992.htm> [Accessed 13 October 2003].

Siow, M. (2004, May 14). Channel NewsAsia wins rights to broadcast in China. Channel

NewsAsia. <http://www.channelnewsasia.com/stories/singaporelocalnews/

view/84898/1/.html#more> [Accessed 19 May 2004].

Star group to telecast entertainment channel in Guangdong. (2001, December 21). People’s

Daily (online). <http://www.china.org.cn/english/investment/24086.htm> [Accessed 24

May 2004].

Tao, T. (2001, June 14). Media stars in its own investment extravaganza. Shanghai Star.

<http://www.chinadaily.com.cn/star/2001/0614/bz10-1.html> [Accessed 25 March 2003].

Touraine, A. (1997). What is democracy. Translated by David Macey, Boulder, CO, Westview.

Viacom to set up first China TV venture. (2004, March 23). Reuters. <http://msnbc.

msn.com/id/4584859/> [Accessed 19 May 2004].

Wu, Y. S. (1994). Comparative economic transformations: Mainland China, Hungary, the

Soviet Union, & Taiwan. Stanford: Stanford University Press.

Yan, T. (2004, March 10). Foreign media has eyes for China. Space Daily. Hong Kong (UPI).

<http://www.spacedaily.com/news/china-04h.html> [Accessed 18 June 2004].

Yang, X. J. (1998, November 3). Why do enterprises invest in press industry? China Youth

Daily, p. 6.

Yang, B. G. (2002, December 6). Study on press conglomerates. Journalism Frontline (online).

<http://www.cnhubei.com/aa/ca185461.htm> [Accessed 6 March 2003].

Yu, X. (1994). Professionalization without guarantees. Gazette: The International Journal for

Mass Communication Studies, 53, 23-41.

Zhao, Y. Z. (1998). Media, market, & democracy in China: Between the party line and the

bottom line. Urbana & Chicago: University of Illinois Press.

Zhao, Y. Z. (2000). From commercialization to conglomeration: The transformation of the

Chinese press within orbit of the Party state. Journal of Communication, 50(2), 3-26.

Zhao, Y. Z. (2003). Transnational capital, the Chinese state, and China’s communication

industries in a fractured society. Javnost-The Public, 10(4), 53-74.


